Thursday, November 30, 2023

COACHING DALAM SUPERVISI AKADEMIK - KONEKSI ANTAR MATERI MODUL 2.3

 

Coaching dalam Supervisi Akademik: Mendorong Pertumbuhan dan Pengembangan Guru

Supervisi akademik merupakan salah satu komponen kunci dalam meningkatkan kualitas pendidikan di sekolah. Tujuan utama dari supervisi akademik adalah untuk memastikan bahwa guru-guru memiliki keterampilan dan pengetahuan yang diperlukan untuk memberikan pembelajaran berkualitas kepada siswa. Dalam upaya mencapai tujuan tersebut, coaching telah menjadi pendekatan yang semakin diakui dan digunakan dalam konteks supervisi akademik.

Coaching dalam supervisi akademik melibatkan proses bimbingan dan pembinaan yang diberikan kepada guru oleh seorang supervisor atau coach yang berpengalaman. Pendekatan ini berfokus pada pengembangan profesional guru, dengan memberikan dukungan individu yang intensif dan berkelanjutan. Berbeda dengan pendekatan tradisional supervisi yang bersifat evaluatif, coaching dalam supervisi akademik menekankan pada pertumbuhan dan pengembangan guru.

Salah satu manfaat utama dari coaching dalam supervisi akademik adalah adanya hubungan kerjasama antara supervisor dan guru. Dalam hubungan ini, supervisor berperan sebagai fasilitator yang membantu guru untuk mengidentifikasi kekuatan dan kelemahan mereka, serta mengembangkan strategi untuk meningkatkan kinerja mereka. Melalui dialog terbuka dan refleksi bersama, supervisor dapat membantu guru mengembangkan pemahaman yang lebih dalam tentang praktik pengajaran mereka.

Selain itu, coaching dalam supervisi akademik memberikan dukungan yang personal dan kontekstual kepada guru. Supervisor memiliki kesempatan untuk mengamati pengajaran guru secara langsung, memberikan umpan balik yang konstruktif, dan membantu guru dalam merencanakan perbaikan yang spesifik dan terarah. Dengan adanya dukungan ini, guru dapat memperbaiki praktik pengajaran mereka secara bertahap dan meningkatkan efektivitas pembelajaran di kelas.

Pendekatan coaching dalam supervisi akademik juga mendorong refleksi guru terhadap praktik pengajaran mereka sendiri. Guru didorong untuk melihat ke dalam diri mereka sendiri, mengidentifikasi kekuatan dan kelemahan, serta mencari solusi yang sesuai dengan konteks kelas mereka. Dengan refleksi yang terus-menerus, guru dapat terus mengembangkan dan meningkatkan kualitas pengajaran mereka.

Selain itu, coaching dalam supervisi akademik juga berfokus pada pengembangan profesional berkelanjutan. Supervisor atau coach tidak hanya memberikan bantuan dalam hal pengajaran, tetapi juga membantu guru untuk mengembangkan keterampilan kepemimpinan, berkolaborasi dengan rekan kerja, dan mengikuti perkembangan terbaru dalam bidang pendidikan. Dengan adanya pendekatan ini, guru dapat terus tumbuh dan mengembangkan diri mereka sepanjang karier mereka.

Dalam keseluruhan, coaching dalam supervisi akademik merupakan pendekatan yang efektif dalam meningkatkan kualitas pengajaran guru. Melalui hubungan kerjasama, dukungan personal, dan refleksi yang terus-menerus, coaching membantu guru untuk tumbuh dan berkembang secara profesional. Dalam konteks supervisi akademik, coaching menjadi alat yang kuat dalam mendorong pertumbuhan dan pengembangan guru, serta meningkatkan hasil pembelajaran siswa.

Wednesday, June 21, 2023

MATERI BAHASAN TRADISI SUNDA



KOMPETENSI DASAR

3.1. Menganalisis isi, struktur, dan unsur kebahasaan teks bahasan tradisi Sunda.

4.1. Membuat dan menyajikan bahasan tentang tradisi Sunda dalam bentuk karangan, infografi, atau film dokumenter sederhana dengan memperhatikan kaidah bahasa Sunda.


TUJUAN PEMBELAJARAN

Setelah selesai mempelajari materi pada bagian ini, peserta didik diharapkan dapat menjelaskan isi, struktur, dan unsur kebahasaan teks bahasan tradisi Sunda, serta mampu membuat dan menyajikan bahasan tentang tradisi Sunda dalam bentuk karangan, infografi, atau film dokumenter sederhana dengan memperhatikan kaidah bahasa Sunda.


A. PEDARAN


1. Bagbagan Bahasan

Bahasan atawa pedaran téh nyaéta tulisan anu medar rupa-rupa informasi, kalawan dilengkepan ku fakta-fakta séjénna. Boh pedaran hasil panalungtikan, boh pedaran pangalaman sorangan. Tangtuna, méré pangaweruh anyar anu gedé mangpaatna keur anu

maca.

Biasana dina bahasan mah lain baé medar pamanggih hiji tokoh, tapi dumasar kana pangalaman pribadi. Éta dua hal téh kacida pentingna dina tulisan bahasan mah. Pamanggih hiji tokoh bisa disebut penting, lantaran teu sagawayah. Bisa dibuktikeun ku hasil panalungtikan di lapangan, sarta dilengkepan ku sumber tulisan séjénna (buku, koran, atawa majalah).

Istilah séjén pikeun karangan bahasan téh disebutna éséy. Sabenerna, bahasan méh sarua jeung artikel, boh cara nulisna boh eusina. Tapi, bahasan mah medar hiji hal kalawan nyosok jero (objéktif), jeung bisa dibaca iraha baé teu kasengker ku waktu. Ari artikel mah leuwih tandes némbongkeun pamanggih anu nulisna (subjektif), jeung kasengker waktu lantaran medar hal-hal anu anyar (aktual).

Bahasan tradisi Sunda téh medar ngeunaan sagala rupa unak-anik tradisi Sunda anu hirup di lingkungan urang Sunda. Tradisi téh adat kabiasaan anu turun tumurun dilakonan ku masarakat sarta diwariskeun ti generasi ka generasi kalawan tatalépa, boh ku lisan boh ku paripolah.

Teu sakabéh kabiasaan disebut tradisi, lantaran ari tradisi mah boga ciri-cirina. Ari ciri-ciri tradisi téh di antarana dilaksanakeun dina waktu anu geus maneuh, boga tujuan anu tangtu, kapanggihna di hiji lingkungan masarakat, patalina jeung kapercayaan (réligi), jeung diwariskeunana kalawan turun tumurun.


a. Jenis Tradisi Sunda

Tradisi Sunda téh rupa-rupa jenisna. Aya tradisi anu patalina jeung siklus kahirupan, ti mimiti lahir nepi ka maot. Contona adat ngariksa anu nyiram, adat ngariksa anu reuneuh (kaasup tradisi opat bulanan jeung tradisi tujuh bulanan atawa tingkeban), adat ngariksa anu ngajuru, adat ngariksa orok (kaasup tradisi ékahan jeung méré ngaran budak), adat mulasara bali, adat nyundatan pikeun budak lalaki jeung gusaran pikeun budak awéwé, adat ngawinkeun, jeung adat kapapaténan (tradisi miéling jalma anu geus maot ti mimiti tiluna, tujuhna, saratus poéna, jeung sataun maotna atawa mendak).

Aya tradisi anu patalina jeung kaagamaan (réligi), pangpangna dina bulan-bulan anu tangtu. Contona dina bulan Mulud aya tradisi Muludan (miéling lahirna Kangjeng Nabi

Muhammad saw.), dina bulan Rajab aya tradisi Rajaban (miéling Isro Mi'raj Kangjeng Nabi Muhammad saw.), dina bulan Muharam aya tradisi Muharaman (mapag taun anyar Islam), dina bulan Romadon aya tradisi salila ngalakonan ibadah puasa (munggah, ngabuburit, mamaleman, nganteuran, nyieun kupat, nepi ka lebaran), dina bulan Rayagung aya tradisi ngawinkeun lantaran ieu bulan dianggap hadé pikeun ngalaksankeun nikah, jeung sajabana.

Aya tradisi anu patalina jeung adat anu mandiri di hiji kelompok atawa komunitas masarakat adat. Contona tradisi ngolah sampeu jadi kadaharan poko di Kampung Cireundeu (Cimahi), tradisi Jaroh ka makam luluhur di Kampung Dukuh (Garut), tradisi ngajaga kaberesihan jeung tempat susuci di Kampung Naga (Tasikmalaya), jeung sajabana. Aya ogé tradisi anu patalina jeung peristiwa alam atawa kajadian penting, contona tradisi Cingcowong atawa tradisi ménta hujan di Luragung (Kuningan), tradisi hajat bumi atawa salametan lembur, tradisi ruwatan bumi atawa tulak bala pikeun kasalametan sarta nyinglar rupa-rupa bahla, jeung réa-réa deui.


b. Wangun Tradisi Sunda

Ari wangun tradisi Sunda téh aya tilu rupa, nyaéta tradisi dina wangun upacara adat (sérémoni), tradisi dina wangun norma hirup (kaasup hukum, aturan, larangan, pacaduan, jeung kapamalian), sarta tradisi dina wangun palsapah hirup (perlambang atawa simbol).

Tradisi dina wangun upacara adat téh nyaéta tradisi ritual budaya di hiji lingkungan masarakat anu waktuna geus maneuh. Tujuanana pikeun ngébréhkeun rasa sukur ka Gusti Anu Maha Suci. Contona tradisi Sérén Taun di Kampung Ciptagelar (Sukabumi), tradisi Ngalaksa di Rancakalong (Sumedang), tradisi Séba di Kanékés Baduy (Banten), tradisi Hajat Laut di Cirebon, tradisi Moros di Kampung Dukuh (Garut), tradisi Nyangku di Panjalu (Ciamis), jeung sajabana.

Tradisi dina wangun norma hirup mah nyaéta aturan anu kudu dipilampah jeung diéstokeun ku hiji lingkungan masarakat anu tangtu. Contona pacaduan teu meunang ngaruksak leuweung di Kampung Naga (Tasikmalaya), teu meunang ngawangun imah témbok di Kampung Mahmud (Bandung), teu meunang nabeuh goong di Kampung Pulo (Garut), jeung sajabana.

Ari tradisi dina wangun palsapah hirup mah nyaéta tradisi anu mangrupa wujud barang, jenis, itungan, jeung wama anu tangtu, di hiji lingkungan masarakat anu kudu disurahan atawa ditapsiran. Éta wujud barang téh minangka perlambang atawa simbol anu pinuh ku ajén-inajén. Contona imah di Kampung Pulo (Garut) anu jumlahna kudu genep suhunan ditambahan ku hiji masjid, rupa-rupa bentuk suhunan imah di kampung adat, rupa- rupa motif tur beulitan iket, jeung sajabana.


c. Mangpaat Tradisi Sunda

Tradisi téh bagian tina budaya. Ari unsur budaya téh aya tujuh nyaéta basa anu digunakeun, pangaweruh, sistem kamasarakatan atawa organisasi sosial, pakakas jeung téknologi tradisional, pakasaban atawa pagawéan, kaagamaan, jeung kasenian.

Cindekna, mangpaat diajar tradisi Sunda téh urang bakal apal kana éta tujuh unsur budaya anu pinuh ku ajén-inajén (kaarifan lokal), anu teu kapanggih di masarakat modéren. Upamana baé ajén silaturahmi, silih hargaan jeung sasama, tuhu kana aturan jeung hormat ka pamingpin, sarta miara hubungan manusa jeung alam.

Tradisi ogé lain ukur pikeun kaperluan ritual atawa kapercayaan. Kiwari tradisi téh diamangpaatkeun pikeun kagiatan wisata jeung ngaronjatkeun ékonomi kréatif. Upamana baé urang bisa nyonto ka Bali, anu tradisina geus jadi komoditi pariwisata keur ngaraharjakeun masarakatna sarta ngadatangkeun dévisa nagara.



2. Struktur Bahasan

Struktur tulisan bahasan diwangun ku tilu bagian, nyaéta bubuka, eusi, jeung panutup. Geura tengetan pedaranana di handap.

a. Bubuka

Bagian bubuka nerangkeun naon-naon nu rék dipedar, atawa nyaritakeun perkara séjén anu patalina jeung bahasan pikeun babandingan.

b. Eusi

Bagian eusi nyaritakeun inti bahasan kalawan gemet, jelas, jeung dilengkepan ku data-data (faktual). Leuwih hadé dirojong ku référénsi bacaan, pamanggih hiji tokoh, jeung potrét objék tulisan bahasan.

c. Panutup

Bagian panutup mah minangka pungkasan tulisan bahasan. Bisa ku kacindekan, harepan ka hareupna, jeung nyaritakeun kaayaan kiwari.


3. Wangun Bahas an

Nurutkeun eusina, wangun tulisan bahasan téh aya opat rupa, anu sok disebut PADÉN (Persuasi, Arguméntasi, Déskripsi, Éksposisi, jeung Narasi). Sangkan leuwih paham, tengetan pedaranana di handap.

a. Pérsuasi

Pérsuasi téh tulisan anu eusina uar pangajak nepi ka bisa dipercaya, sarta ngahudang kasadaran anu maca pikeun milampah hiji pagawéan anu dianggap aya mangpaatna. b. Argumentasi

Argumentasi téh tulisan anu nerangkeun bener henteuna hiji perkara anu dirojong ku alesan-alesan anu kuat, bari diwuwuhan ku opini (sawangan atawa pamadegan) pribadi, dumasar data jeung fakta sangkan katarima ku anu maca.

c. Déskripsi

Déskripsi téh tulisan anu ngagambarkeun objék, tempat, atawa kajadian kalawan jéntré luyu jeung kanyataan, nepi ka anu maca bisa ngarasakeun langsung éta kajadian anu digambarkeun dina tulisan.

d. Éksposisi

Éksposisi téh tulisan anu eusina ngajéntrékeun tur medar hiji objék, prosésna, léngkah-léngkahna, tujuanana, jeung mangpaatna.

e. Narasi

Narasi téh tulisan anu nyaritakeun situasi atawa kaayaan ti mangsa ka mangsa kalawan ngaruntuy (kronologis), boh dumasar kana runtuyan waktu boh dumasar kana runtuyan kajadian.


4. Nulis Bahasan

Nurutkeun Hér Suganda, wartawan senior anu ahli nulis bahasan, lamun hayang tapis nulis bahasan urang kudu réa maca, tatanya ka ahlina, jeung prakna nulis. Beuki réa maca kalawarta atawa buku, bakal beuki réa ogé inspirasi jeung kabeungharan kecap anu kacangkem. Tong poho dibarengan ku muka Kamus Basa Sunda sangkan henteu salah harti jeung bener nuliskeun kekecapanana.


Sangkan hidep babari dina ngamimitian nulisna, ieu aya léngkah-léngkah nulis bahasan. Geura tengetan pedaranana di handap.

a. Nangtukeun téma

Tangtukeun téma anu dipikaresep, pedaranana henteu lega teuing, sarta sumber jeung bahan bacaan babari dipaluruh. Upamana, nulis bahasan ngeunaan tradisi anu aya di sabudeureun hidep.

b. Nangtukeun tujuan

Tangtukeun tujuan tulisan bahasan sangkan puguh jeung mangpaat pikeun anu maca. Upamana, tujuan tulisan téh pikeun méré informasi, nambahan pangaweruh, méré solusi kana hiji masalah, ngawanohkeun atawa promosi budaya, jeung sajabana.

c. Ngumpulkeun bahan

Kumpulkeun bahan atawa informasi anu ngarojong tulisan. Carana mah bisa ngaliwatan wawancara ka narasumber, maca buku, majalah, koran, atawa internét. Hadéna dilengkepan ogé ku potrét, boh potrét narasumber, boh potrét objék tulisan bahasan.

d. Nyusun rangkay tulisan

Susun rangkay tulisan dumasar kana struktur tulisan bahasan (bubuka, eusi, jeung panutup) katut bahan anu geus dikumpulkeun.

e. Nulis tulisan bahasan

Prak éta rangkay tulisan téh mekarkeun jadi tulisan bahasan anu lengkep, gunakeun basa anu komunikatif, jeung eusina matak ngirut.

f. Nuliskeun judul

Tuliskeun judul anu sakirana matak ngirut jeung ngahudang kapanasaran. Judul téh kudu ngawadahan téma tulisan, singget henteu panjang teuing (spésifik), jeung henteu matak nimbulkeun masalah (provokatif).

CP-TP BAHASA SUNDA KELAS XI


Kawih Sunda

Peserta didik mampu mengevaluasi dan mengkreasi berbagai informasi (perasaan, gagasan, pikiran, dan kehendak) dengan berpikir logis dari menyimak tipe teks (fiksi dan nonfiksi) berbahasa Sunda dalam berbagai bentuk (monolog, dialog, dan gelar wicara) serta mengapresiasi dan menanggapinya


Novel Sunda

Peserta didik mampu mengevaluasi dan mengkreasi berbagai informasi (perasaan, gagasan, pikiran, dan kehendak) dan struktur tipe teks (fiksi dan nonfiksi)berbahasa Sunda di media cetak dan elektronik dengan berpikir logis. 

Peserta didik mampu mengapresiasi beragam teks (fiksi dan nonfiksi) berbahasa Sunda di media cetak dan elektronik untuk menanggapinya


WAWANCARA

Peserta didik mampu menyajikan informasi atau pesan (gagasan, pikiran, atau perasaan) dan kreativitas dalam bentuk monolog, dialog, dan gelar wicara berbahasa Sunda secara logis, sistematis, kritis, kreatif, sesuai kaidah bahasa dan norma budaya Sunda.


WARTA SUNDA

Peserta didik mampu menyajikan informasi atau pesan (gagasan, pikiran, atau perasaan) dan kreativitas dengan bahasa Sunda dalam tipe teks tulis secara benar, logis, kritis, kreatif, dan santun untuk tujuan tertentu



Peserta didik mampu mengevaluasi dan mengkreasi berbagai informasi (perasaan, gagasan, pikiran, dan kehendak) dengan berpikir logis dari menyimak tipe teks (fiksi dan nonfiksi) berbahasa Sunda dalam berbagai bentuk (monolog, dialog, dan gelar wicara) serta mengapresiasi dan menanggapinya.


Peserta didik mampu mengevaluasi dan mengkreasi berbagai informasi (perasaan, gagasan, pikiran, dan kehendak) dan struktur tipe teks (fiksi dan nonfiksi)berbahasa Sunda di media cetak dan elektronik dengan berpikir logis. 

Peserta didik mampu mengapresiasi beragam teks (fiksi dan nonfiksi) berbahasa Sunda di media cetak dan elektronik untuk menanggapinya.


Processing and presenting messages (ideas, thoughts, views, or directions) to convey opinions, problems, and solutions in the form of monologues, dialogues, and speech titles in Sundanese by using typical words or idioms (pakeman basa) logically, coherently, critically, and creatively according to language rules and Sundanese cultural norms.

Memproses dan menyajikan pesan-pesan (ide, pemikiran, pandangan, atau arahan) untuk menyampaikan pendapat, masalah, dan solusi dalam bentuk monolog, dialog, dan judul pidato dalam bahasa Sunda dengan menggunakan kata-kata atau idiom-idiom (pakéman basa) yang khas secara logis, koheren, kritis, dan kreatif sesuai dengan aturan bahasa dan norma budaya Sunda.


Peserta didik mampu menyajikan informasi atau pesan (gagasan, pikiran, atau perasaan) dan kreativitas dengan bahasa Sunda dalam tipe teks Warta Sunda secara benar, logis, kritis, kreatif, dan santun untuk tujuan tertentu.

Skenario Aksi NYATA Simulasi Mengajar-PPG

 



1. Salam dan Doa

2. Mengecek Kondisi Kelas

3. Absensi

4. Ice Breaking

5. Tujuan Pembelajaran

Orientasi terhadap peserta didik

6. Stimulus Video literasi

7. Mengaitkan Materi aja dg literasi

8. Game Kahoot

9. Mengamati dan menganalisis artikel


MENGORGANISASIKAN PESERTA DIDIK


10. Pembentukan kelompok heterogen

11. Memberikan Tugas analisis artikel

12. Memastikan peserta didik memahami tugas


MEMBIMBING PENYELIDIKAN INDIVIDU MAUPUN KELOMPOK


13. Memantau keterlibatan antar anggota kelompok

14. Peserta didik mengidentifikasi  untuk bahan diskusi kelompok


MENGEMBANGKAN DAN MENYAJIKAN HASIL


15. Guru memantau LKPD siap dipresentasikan

16. Kelompok berdiskusi solusi pemecahan masalah 


MENGANALISI DAN MENGEVALUASI PEMECAHAN MASALAH


17. Guru membimbing presentasi dan memberikan reward

18. Kelompok presentasi dan kelompok lain mengapresiasi

19. Peserta didik mengisi lembar refleksi

20. Guru dan peserta didik menyimpulan materi


PENUTUP


1. Refleksi terbimbing

2. Mengaitkan materi dengan kehidupan sehari2

3. Tindak lanjut pembelajaran selanjutnya

4. Doa dan memberi salam


CONTOH SURAT PERJANJIAN PERANTARA ATAS JUAL BELI RUMAH/TANAH

 


SURAT PERJANJIAN PERANTARA ATAS JUAL BELI RUMAH/TANAH

 

No. 01/19/04/2022

______________

 

Pada hari ini Selasa 19 April 2022 bertempat di Cileungsi Bogor, yang bertanda tangan di bawah ini:

 

Nama

: xxxxxxxxxx

Pekerjaan

: Ibu Rumah Tangga

No. KTP

: xxxxxxx

Alamat

Jln xxxxxxxxxxx

 

 

Selanjutnya disebut sebagai Pihak Pertama.

 

Dengan ini membuat Perjanjian dengan;

Nama

: xxxxxxxxx

No. KTP

: xxxxxxxxx

Pekerjaan

: Wiraswasta

Alamat

: Perum xxxxxxxxx

 

 

Selanjutnya disebut sebagai Pihak Kedua.

 

Dalam perjanjian ini menyatakan hal sebagai berikut:

Bahwa Pihak Pertama akan memberikan komisi kepada Pihak Kedua Sebesar Rp 5.000.000 Dari jumlah Investasi 170 Juta Rupiah atau senilai uang sejumlah Rp 170.000.000 (Seratus Tujuh Puluh Juta Rupiah) jika berhasil dalam memperantarai sampai terjadi transaksi investasi atas jual-beli atas tanah seluas 60, bangunan 30㎡, yang terletak di Desa Jatisari, Kecamatan Cileungsi, Kabupaten Bogor, Provinsi Jawa Barat yang mana dalam hal ini pembelinya adalah Bpk/Ibu/Sdr(i) xxxxxxxxxxxxx

 

Demikian Perjanjian ini Kami buat secara sadar dan bertanggung jawab di hadapan saksi, tanpa ada tekanan maupun pengaruh dari pihak manapun.

Dan agar surat Perjanjian Jasa Perantara Atas Jual Beli Rumah/Tanah ini dipergunakan seperlunya.

Terima kasih.

 

Pihak 1

 

Pihak 2

 

 

 

 

 

 

Xxxxxxxxxx

 

Xxxxxxxxxxx

 

Saksi

 

 

 

 

 

 

 

 

…………………………….